آموزشی, سبک زندگی

علت خاموش شدن شعله اجاق گاز

علت خاموش شدن شعله اجاق گاز یکی از پر کاربرد ترین لوازم آشپزخانه رو میتوان اجاق گاز نام برد که در انواع مدل مبله و صفحه ای میباشد. که خیلی وقت ها پیش میاید که یا شعله دیر روشن میشود و یا بعد از روشن شدن دوباره خاموش میشود. که این اتفاق بسیار رایج است. در هنگام خرید لوازم گاز سوز کیفیت بالای محصول شاید کمی از این مسئله رو کم کند ولی خیلی وقت ها حتی برند های معتبر جهانی هم بسیار به این مشکل دچار میشوند. که در بعضی مواقع مشکل بسیار سطحی میباشد و در برخی زمان ها باید قطعه تعویض شود. ما در این نوشته سعی خواهیم نمود برخی مواردی که باعث این مشکل میشود رو توضیح دهیم.

 

ابتدا قبل از هر اقدامی از وجود و بر قراری منبع سوخت اجاق گازتان مطمئن شوید. زیرا گاهی نوسانات گاز شهری نیز در روشن نماندن شعله تاثیر می گذارد.

 

1:  از قرار گرفتن سر شعله ها در جای خود اطمینان پیدا نمایید. اگر اجاق گاز شما این مشکل را دارد که مدت زمان زیادی باید دستتان را بر روی ولوم نگه دارید تا شعله خاموش نشود. این امکان وجود دارد که حرارت مستقیم به ترموکوبل برخورد نمیکند.

 

2:  اگر شعله کم جان به جای شعله‌های آبی، شعله زرد و نارنجی می‌باشد. یعنی چربی‌ها و تکه‌های مواد غذایی در پایه شعله گیر افتاده‌اند و باعث مسدود شدن جریان گاز شده‌اند. برای پاک کردن بقایای مواد غذایی از سر شعله، ابتدا توری مشعل معیوب  را بردارید. سپس کلاهک آن را برداشته و با پایه شعله نیز همین کار را انجام دهید. بعد یک حوله نم دار و تمیز برداشته و به آرامی آن محل را تمیز کنید. لکه‌های چربی را پاک کرده و تکه‌های غذا را جمع کنید. پایه شعله را درون کاسه‌ای که آن را با مواد شوینده و یا سرکه پر کرده‌اید بگذارید. اجازه دهید قطعه درون این مواد خیس بخورد. از مواد شوینده اسیدی و بسیار قوی برای تمیز کردن شمعک‌ها و میله‌ها استفاده نکنید. زیرا ممکن است قطعات اجاق گاز خورده شده و از بین بروند. سپس پایه شعله را برداشته و با یک مسواک آن را تمیز کنید. البته بهتر است در هنگام آشپزی مراقب باشید مواد غذایی روی شعله‌ها سرریز نکنند.

 

3:   یکی از شایع ترین و پر تکرار ترین خرابی های اجاق گاز مربوط میشود به ترموکوبل آنها. ترموکوبل یک قطعه بسیار مهم و ضروری از نظر ایمنی برای وسایل گازسوز می‌باشد. این قطعه در اجاق گاز‌های جدید مانند یک سیستم ایمنی و هشدار قوی عمل می‌کند. وقتی یکی از اجزای اجاق گاز کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد، ترموکوپل جریان گاز را قطع کرده و مانع از روشن شدن شعله اجاق می‌شود.اگر از تمیز بودن پایه مشعل تان اطمینان دارید، ترموکوبل را چک کنید. برای اینکار ولوم اجاق گاز را گرفته و برای چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. اگر شعله روشن نماند، این یعنی ترموکوپل اجاق شما نیاز به تعمیر دارد.وقتی ترموکوپل در اجاق گاز دچار مشکل می شود شعله اجاق گاز بعد از روشن شدن، ثابت نمی ماند و خاموش می‌شود. یعنی به محض اینکه دستتان را از روی ولوم اجاق گاز بردارید شعله اجاق گاز خاموش شده و نمی‌توانید از شعله اجاق گاز استفاده کنید. البته با تعمیر کردن و یا تعویض ترموکوپل  اجاق گاز این مشکل از بین میرود و میتوانید با خیال آسوده از اجاق گاز خودتان استفاده کرد.

 

4:   اگر ولوم اجاق گاز را می‌پیچانید، الکترود جرقه می‌زند اما خبری از شعله نیست، ماهیتابه یا قابلمه‌ای که روی اجاق گذاشته‌اید را بردارید و مشعل را نگاه کنید. گاهی اوقات از آشپزی‌های قبلی، قطرات روغن و یا آب روی مشعل یا شعله‌ها ریخته‌اند. این موارد مانع از روشن شدن  و روشن ماندن شعله اجاق گاز می‌گردند. برای رفع مشکل روشن نماندن شعله گاز، آن را خاموش کرده و بعد از خنک شدن شعله را برداشته و درونش را تمیز کنید. سپس قطعه را با یک سشوار خشک کرده و دوباره سرجای خود بگذارید. کثیف و روغنی بودن مشعل‌ها می‌تواند از روشن شدن شعله‌ها جلوگیری کند. در این مسیر ممکن است بفهمیم که شعله به میزان مساوی از سوراخ ها خارج نمی شود که در اینصورت باید سوراخ های شعله و ژیگلور ها را بررسی کنیم.

 

5:  اگر ولوم گاز را می‌پیچانید یا شعله را زیاد می‌کنید اما شعله کم شده و یا حتی خاموش می‌شود با خرابی پیچ و یا ولوم اجاق گاز مواجه شده اید. در این حالت شما دیگر اختیاری روی میزان شعله ندارید. شعله در این شرایط یا زیاد شده و یا آنقدر کم می‌شود که خاموش می‌گردد.

 

6:    خراب شدن بوبین نیز می‌تواند بر میزان شعله‌ها تاثیر بگذارد، بوبین قطعه‌ای است که در کنار ترموکوپل قرار دارد. ترموکوپل جریان الکترونیکی را به بوبین منتقل می‌کند. در صورتیکه شعله‌ها خاموش شوند، ترموکوپل از کار افتاده و بوبین نیز بدون جریان الکتریسیته، مسیر گاز را قطع می‌کند. با خراب شدن بوبین، اجاق گاز دیگر کنترلی بر مسیر جریان گاز ندارد، به همین دلیل شما نیز دیگر نمی‌توانید میزان شعله‌ها را کنترل کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *