بررسی

مزایا و معایب فر برقی گازی

مزایا و معایب فر برقی گازی

اگر قصد خرید یک فر خوب برای منزل خود دارید و نمی دانید که بهترین فر از لحاظ کارکرد برقی و یا گازی برای شما با توجه به شرایط موجود در فضای آشپزخانه و نحوه ی کارکرد شما با فر کدام است، ما در این مقاله سعی کردیم در مورد مزایا و معایب انواع فر برقی گازی در شرایط مختلف برای شما توضیحاتی ارائه دهیم امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی باشد. همین اول توضیح دهیم که فر برقی گازی اصولا برای پخت از گاز استفاده مینماید و فقط گریل آن برای برشته نمودن مواد غذایی برقی میباشد

 

آغاز ساده

در تمدن‌های مختلف، از سنگ برای پخت غذا استفاده می‌شد. در بسیاری از مناطق جهان، از جمله نواحی مدیترانه و سراسر امپراطوری روم، از سنگ برای مهار آتش و تامین گرما برای پخت غذا استفاده می‌شد. معمولا از چوب به عنوان سوختی برای آتش درون یک محفظه، برای پخت گوشت و نان استفاده می‌شد.

 

این روش پخت و پز با روش پخت با آتش رو باز، که برای جوشاندن آب و پخت سوپ استفاده می‌شد، متفاوت بود. مهار گرما، هدف اصلی فر بود، و همین موضوع امکان پخت به روش‌های مختلف را ایجاد می‌کرد. با وجود پیشرفت‌هایی که فر در گذر زمان کرده است، عملکرد اصلی این فرهای باستانی هنوز هم باقی مانده است

 

تاثیر اروپا

وقتی اروپایی‌ها پا به آمریکا گذاشتند، اجاق سنگی رایج ارتقا پیدا کرد. خانه‌داران دوران استعماری، از فرهای تهویه‌دار آجری برای پخت غذای خانواده‌هایشان استفاده می‌کردند. اگرچه فرهای آن زمان فاقد ولوم‌های کنترل دمای فرهای امروزی بودند، اما در واقع قابلیت تنظیم دما را داشتند.

کاربران فر در آن دوران باید سوخت را، که معمولا چوب بود، به شکل دستی اضافه یا کم می‎کردند تا بسته به نیاز، شعله را روشن نگه‌دارند یا این که فر را خنک‌تر کنند. ابزارهای اندازه‌گیری دما در آن زمان بسیار ابتدایی بودند و ترموستات یا دماسنج داخلی وجود نداشت. در واقع، فرو بردن دست در محفظه‌ی فر برای اندازه‌گیری دما و فهمیدن این که دما مناسب غذایی که می‌خواهند بپزند هست یا نه، بسیار معمول بود.

 

 

بهبود فر مدرن

حدود ۶۰ سال بعد از اولین فر گازی خانگی، فر برقی برای اولین بار وارد بازار شد. این فر توسط یک مهندس به نام توماس آهرن تولید شد. بعدا، پرسی اسپنسر از شرکت ریتون کورپ، این طراحی را توسعه داد و فر مایکروویو را اختراع کرد که در سال ۱۹۶۴به بازار آمد، و بدون شک به یکی از لوازم مهم آشپزخانه‌ی خانه‌های آمریکا تبدیل شد.

امروزه، فرهای مدرن گستره‌ی خارق‌العاده‌ای از ویژگی‌های مختلف را ارائه می‌دهند. از تایمر گرفته تا قابلیت خودتمیزشوندگی، فرهای مدرن با اجاق‌های چوبی اولیه بسیار متفاوتند. مدل‌هایی از فر وجود دارد که با وجود قابلیت بخاردهی برای پخت نان و شیرینی ایده‌آل است. یا مدل هایی که چند محفظه‌ی جدا از هم دارند و امکان پخت همزمان غذاهای مختلف در دماهای متفاوت را دارند. هر نیازی که داشته باشید، مطمئن خواهید بود که فر مناسبی برای پاسخ به نیازهای خاص شما وجود دارد.

 

فر گازی و فر برقی دو نوع مدرن فر می‌باشند. تاونی که برای حرارت دادن یا در کارهای صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود کوره یا تاون صنعتی نامیده می‌شوند. تاون معمولی یکی از لوازم آشپزی است؛ که معمولاً برای پختن، داغ کردن، کبابی کردن، سرخ کردن یا گرم کردن خوراک و غذا بکار می‌رود. از تاون معمولاً برای درست کردن گوشت، نان‌های پخته، کیک یا دسرها بهره می‌گیرند. امروزه فرهای كانوكشن كه حرارت را با توجه به فنهای كه داخل فر تعبيه شده است به سمت غذا هدايت كرده و در زمان و دماي كمتری عمل پخت را انجام مي‌دهد

 

 

 فر برقی و فر گازی از چه نظر متفاوت هستند؟

آشکارترین تفاوت بین فر توکار برقی و گازی را می توان به نوع سوخت مورد استفاده برای پخت غذا نسبت داد. برخی معتقدند که غذا در فرهای برقی کمی خشک می شود و به همین دلیل ترجیح می دهند که فر گازی بخرند. اگر چه ما این حرف مخالف نیستیم، اما نمی شود تنها یک طرفه به قاضی رفت. بنابراین با بیان مزایا و معایب هر کدام از این مدل ها، سعی میکنیم شما را برای یک تجربه خرید بهتر آماده سازیم.

 

فر گازی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فر توکار گازی توکار وسیله ای است که برای روشن شدن به گاز و شعله نیاز دارد. در اکثر فرهای گازی این شعله در پایین آن قرار گرفته است. البته در برخی از مدل‌ها شعله ای نیز در بالای فر قرار دارد که به گریل گازی معروف است و برای گریل کردن غذاها به کار می رود. فرهای گازی گریل دار انعطاف پذیری و همچنین قابلیت های بیشتری در اختیار شما قرار می دهند. همچین نباید فراموش کرد که برای این نوع فر توکار حتما به لوله کشی گاز نیاز دارید. اما اجازه دهید کمی راجع به ویژگی های آن نیز برایتان بگوییم.

در فرهای گازی توکار گرما به شکلی سریعتر و با میزان حرارت بیشتری به غذا منتقل می شود. این حرارت از پایین ظرف به تمام قسمت های آن منتقل می شود. اما همانطور که شعله روشن است، از آن گازهایی متصاعد می شود که مقدار ناچیزی رطوبت به هوا آزاد میکند. به همین دلیل است که غذاهای پخته شده با فر گازی توکار نسبت به فر برقی معمولا آبدارتر هستند. این ویژگی برای پختن و همچنین کباب کردن غذا عالی بوده و باعث می شود بتوانید لازانایا و کیک های لذیذی بپزید.

 

مقایسه عملکرد پخت فر برقی و فر گازی ؛ چه مواردی اهمیت دارند؟

۱- بررسی تفاوت فر برقی و گازی از نظر دما

اولین چیزی که به اعتقاد ما اهمیت زیادی دارد، تفاوت فر برقی و گازی از نظر دماست. همانطور که پیش از این گفتیم، فرهای گازی سریعتر به دمای مورد نظر برای پخت می رسند. همچنین کنترل بهتری بر روی دمای آن داشته و با استفاده از شعله پخش کن می توانید دما را کم و زیاد کنید. اما از طرفی دیگر به محض اینکه فر را خاموش کنید، گرمای آن سریع افت کرده و سرد می شود. در نتیجه فرایند گرم و سرد کردن، قسمت هایی از غذا گرم و بخش های دیگر آن سرد باقی می ماند. برای جلوگیری از این کار حتما باید از فن استفاده کنید.

البته اگر فر شما از وجود فن بی بهره باشد، بایستی خودتان به صورتی دستی غذا را بچرخانید تا مطمئن شوید که تمام قسمت های غذا به خوبی پخته شود. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که قسمت های پایینی همیشه نسبت به بخش های بالایی سریعتر پخته می شوند.

در مقابل، فرهای برقی توکار زمان بیشتری برای سرد کردن نیاز دارند. به همین دلیل حتی اگر فر را خاموش کنید، گرما برای مدت بیشتری بر روی غذا باقی می ماند که مزیت ویژه ای برای تازه ماندن غذاست. از طرف دیگر، اگر رسیدن به دمای مناسب برای پخت در فرهای برقی به زمان بیشتری نیاز دارد، اما به محض اینکه به حرارت مورد نظر رسید، آن را برای مدت بیشتری حفظ می کند.

 

 

۲- روش پخت

فرهای گازی توکار معمولا همراه پخت، مقداری گرمای مرطوب آزاد می کند. بنابراین می توان گفت برای غذاهایی مانند گوشت , مرغ، گوشت فوق العاده است و کباب کردن نیز در فر گازی به شکل بهتری انجام می شود

اما اگر بخواهید کلوچه ای ترد , پیتزای حرفه ای و کیک عالی درست کنید، خرید فر برقی توکار گزینه بسیار مناسب تری است. زیرا حرارت یکنواخت تر , دقت در بالاتر در سنجش حرارت داخل فر و سرعت بالاتری دارد

در واقع برای اینکه بتوانید بافتی برشته از مواد غذایی ایجاد نمایید، به گرمای خشک تر نیاز دارید فر برقی مناسب تر میباشد و برای پخت غذاهایی که احتیاج به رطوبت بالاتر دارند فر گازی مناسب تر است

 

۳- کدام مدل زودتر گرم می شود؟

با توجه به هر آنچه که تا اینجا بیان کردیم، می توان حدس زد که فرهای گازی لقب برنده را در این زمینه به خود اختصاص دهند. به محض اینکه شعله فر گازی را روشن نمودید، سریع به دمای مورد نظر برای پخت خواهد رسید. همچنین می توانید آن را به راحتی کنترل نمایید. کافی است به میزان شعله نگاه کرده و آن را کم یا زیاد نمایید. هر چه شعله بزرگتر باشد، حرارت آن نیز بیشتر است. در مقابل، با خرید فر برقی توکار ، باید انتظار این را داشته باشید که فر دیرتر گرم شود. اما جالب اینجاست که به محض اینکه گرم شد، حرارت خود را به راحتی از دست نداده و بسیار بهتر از فر گازی عمل می نماید. بنابراین می توان گفت که حفظ حرارت ارزش صبر کردن چند دقیقه بیشتر برای گرم شدن را دارد.

 

۴- راحتی کاربری کدام یک بیشتر است؟

در این زمینه نیز ما نمره قبولی را به فرهای برقی می دهیم. در فر گازی توکار ، برای روشن شدن فر باید دقت زیادی به خرج داده و چند بار امتحان کنید تا روشن شود. همچنین باید بسیار مراقب باشید که صورتتان نسوزد! به هر حال برای روشن شدن شعله پخش کن باید صورت خود را به آن نزدیک نگه دارید.  فر برقی توکار می توانید مطمئن باشید که دیگر این خطرات شما را تهدید نخواهد نمود و همچنین بسیار راحت تر روشن می‌شوند. کافی است دوشاخه را به برق بزنید و حرارت مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. بعد از آن دیگر باید مدتی منتظر بمانید تا به این حرارت برسد که معمولا در دفترچه راهنمای محصول به مدت زمان آن اشاره می شود.

 

5 : نصب آسانتر :

شاید وجه تمایز بسیار بارزاین محصول نصب آن میباشد. در فرهای برقی گازی شرکت استاندارد شرایط بسیار ویژه ای را برای گارانتی این محصول در تمامی کارخانه ها قرار داده که در 90 درصد زمان ها اصلا مشتریان قید گارانتی را زده و خودشان اقدام به نصب مینمایند.

 

6 : امنیت :

در فرهای برقی امنیت بسیار بالا میباشد و حتی حرارت خیلی زیادی از محفظه خارج نمیشود ولی فر های گازی با توجه به حرارت زیادی که تولید مینمایند و اطراف آن چوب میباشد کمی خطرناک است لازم به ذکر است که این فر گازی را در کنار یخچال نمیتوان استفاده نمود

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *